zondag 18 maart 2012

Telaga Marina

Positie 06.22.016 N - 099.41.1 O

Onze 2 maandelijke visa is verlopen en na 4 1/2 heerlijke weken in Panwa Bali is het tijd om te vertrekken richting Maleisie. Eerst Chris nog even langs laten komen om alle mosselen ed van de schroef af te krabben anders gaan we er wel heel lang overdoen.
Hij had trouwens wel een goeie tip. Het is het beste als je iets langer op dezelfde plaats ligt, om je schroef in te smeren met vet en daarna een niet al te dik draagtasje er omheen te binden. Iets voor volgende keer dan maar.

Afgelopen donderdagochtend vroeg zijn we vertrokken naar Koh Lanta, tenminste dat was het plan. De wind draaide dus onze koers ook en we zeilden zo richting Rok Nok Yai. Op een of andere manier komen we daar altijd terecht. Na een lekker rustig nachtje de volgende dag naar Koh Lipe.
De waterpijp

Als je vanaf het noorden komt zie je de Butang Eilanden al van veraf liggen. Echt heel mooi. Je vaart dan binnen de groep eilanden in een soort van kanaal naar het zuidelijkste eiland Ko Lipe.
Het is een heel druk gebeuren waar veel gedoken wordt en longtail boten af en aan met toeristen varen. In de baai is nauwelijks plaats en na veel vijven en zessen lagen we dan. Nadat we tegen elkaar aan het schreeuwen waren om boven het geluid van de boten uit te komen hebben we het anker opgehaald en met het gas erop zijn we gevlucht.

Overal aapjes op de weg
Het was inmiddels 17.00 uur dus ja waar moet je heen. Dan maar gelijk door naar Langkawi. Zijn er al een paar keer geweest dus de baai mag geen probleem zijn in het donker. Het kanaaltje naar de jachthaven laten we wel zitten voor de volgende dag.
Overdag zie je dus niemand in de baai en daar gingen we ook vanuit. Helaas bij aankomst in het pikkedonker werden we overvallen door wel een miljoen vissersbootjes met grote witte en groene lichten.
We zijn er heel voorzichtig en langzaam door heen gelaveerd en om 21.00 uur lagen we dan. Eigenlijk best wel gezellig als je voor anker ligt met zoveel lichten om je heen.

Vanochtend eerst gebeld met de jachthaven natuurlijk hadden ze een plekje voor ons. Na al het ankeren is het lekker weer aan de steiger te liggen. Ik weet dat verhaaltjes over een fikse storm, dikke lijnen in de schroef, op een zandbank lopen het altijd lekker doen, maar helaas niets van dit alles. Doen dag tochtjes in een relatief rustig gebied en vinden het heerlijk.