dinsdag 1 maart 2011

Ko Phi Phi

Positie 07.44.67 N - 098.45.71 O
Hole in the Wall een bijzondere plek

Het dieselen in Langkawi viel erg mee en om tien uur waren we al op weg naar naar het noorden. Rond een uurtje of drie lagen we vast in een soort van kanaaltje bij Hole in the Wall. mooie plek voor een nachtje, rustig water maar met veel tij en bij laag water lagen we dus vast in de blub. Lekker stevig ;-)
Volgende ochtend moesten we dan ook heel vroeg weg met hoog water.

Volgende stop was Ko Bulon zo'n 35nm. Eerste paar uurtjes op de motor en daarna met een behoorlijk windje aangekomen. Pats het anker ligt dus wel erg vast, vermoedelijk achter een rots. Maar met 25kn 's nachts niet echt een vervelend idee. Na een rommelige nacht, vroeg verder naar Ko Rok Nok. Het anker gecheckt en ja hoor krom! Waardeloos want dat gaat een stuk moeilijker worden met ankeren om goed vast te komen.

Ko Rok Nok is weer zo'n prachtig duikeiland met veel toeristen. Ook veel rotsen dus we lagen al snel weer vast.
Hebben zoiets van, nou ja, hij is nu toch al krom. Mooie plek,maar voor ons goed voor 1 nachtje. Hebben zo waar de zwemtrap er even uit gehangen en wat gezwommen. Veel kwallen (brrr) dus het was om even op te frissen.

Ko Phi Phi is het volgende eiland waar we een paar dagen willen blijven. Denk dat we veel mazzel met het weer hebben gehad want ook dit stuk hebben we kunnen zeilen en hoe. Met 8 kn waren we in 5 uur in de baai.
Straatje in Ko Phi Phi
De verkeerde baai weliswaar ;-) maar toch. De eerste baai is voor de ferry's en speedboten en daar wil je ook niet tussen liggen, wat een gekkenhuis.
Zijn om het eiland heen gevaren en hebben ons anker uitgegooid tussen de andere zeilboten. Waren er niet echt gerust op maar gelukkig was het stil weer en met 200kg ketting op de bodem blijf je dan wel liggen. Hans is de volgende ochtend vroeg opgestaan en ja hoor er vertrok een boot die aan een Mooring lag.Gelijk de motor gestart en hem ingepikt.

We liggen dus nu lekker aan een Mooring en Hans kan op z'n gemak het reserve anker erop zetten. Hebben het bootje opgeblazen en naar de kant geweest ( half uur). De zon is verwoestend en we blijven gewoon plakken aan het plastic. Vond zo'n hoes erover heen altijd een beetje overdreven maar eigenlijk hebben ze groot gelijk.

Vanmiddag werd het nog erger, nu plakte de lijm niet meer zodat het houten achterschotje, waar de buitenboord motor aanhangt, was losgeraakt. Motor onderwater. Hing nog net aan een touwtje. Eerst proberen die weer aan de praat te krijgen. De dinghy kunnen we weggooien.
Alles wat we 2 jaar geleden in Nieuw Zeeland hebben gekocht is nu alweer kapot. De accu's al versleten en de nieuwe zeilen zijn al vaatdoeken geworden. Die NZ'ers verkopen alleen Chinese rotzooi. 20% minder in prijs maar 80% minder in kwaliteit.

Het is enorm toeristisch hier. Veel backpackers, hotels en resorts. Leuke plek voor een paar dagen. Het water is hier heel rustig dus slapen gaat ook een stuk beter nu.
Ik denk dat we a.s. maandag naar Phuket varen en daar gaan inklaren. Nog geen idee waar we gaan liggen maar dat zien we wel als we daar aankomen.