zondag 16 januari 2011

Van Johor Baru naar Penang

Samen ankeren
Positie 5.25.00 N -  100.21.00 O

Afgelopen donderdag was de bedoeling vroeg te vertrekken maar op het kantoor waren ze onze papieren kwijt. Na een aantal uren kwamen de spullen weer boven water en zijn we gelijk vertrokken. Vanwege de vertraging besloten we op het uiterste puntje van Maleisië te ankeren tussen de olietankers en de hoek om de Straat van Malakka bij daglicht te doen.

Vrijdagochtend vroeg het anker opgehaald en richting Penang (370nm) De drukte viel ons heel erg mee. Zijn keurig aan het randje van de vaarweg gebleven maar werden toch rechts en links gepasseerd.
In de nacht leek het allemaal veel drukker maar kan ook zijn omdat het donker is en je een beetje moe wordt.

Hadden de optie opgelaten om een nachtje ergens te gaan ankeren als we er even genoeg van zouden hebben. Het ging niet hard, veel stroom tegen, maar verder geen problemen dus we besloten om gewoon door te gaan.
Misschien hadden we toch beter een nachtje kunnen stoppen. Na Port Klang houdt min of meer de vaarweg op omdat het dan een stuk breder is en de grote schepen veel verder weg varen. lekker rustig zou je zeggen ;-) nou nee, de zee lag vol met vissersbootjes.
Penang Bridge

Overdag al goed opletten maar 's nachts werd het echt een crime. Veel bootjes hebben geen lichten of een radarreflector dus die doemen dan ineens op. Vreselijk vermoeiend om tussen alles door te laveren. Hebben om de twee uur gewisseld en maar hopen dat we niet in een of ander visnet terecht zouden komen.

Zondag eind van de middag voeren we dan de baai bij Penang in. Jeetje wat een ongeorganiseerd zooitje. Nog nooit zoiets gezien. Op de kaarten stond gewoon een vaarweg maar die is er dus niet. Eerst moesten we ons tussen allerlei vlaggen, balletjes met visnetten door worstelen.
De kaarten weken heel erg af, zo'n 200 m, dus af en toe een beetje schatten waar we nu eigenlijk waren. Als we op de kaarten waren afgegaan dan waren we echt tegen de brug aangevaren i.p.v. er onderdoor. Uiteindelijk kwamen we om 18.00 uur aan en liggen aan de steiger in de Tanjong Marina.

Onderweg
Woensdag 19.1.11 is hier een feest voor Indiërs. Heel traditioneel met pennen door de wangen. In India is het verboden dus er komen veel Indiërs naar Penang om het te vieren.
Volgens de havenmeester mag je bij de ceremonie zijn als ze al die pennen door hun lichaam steken. Heel lief hoor maar heb vriendelijk bedankt ;-)

Moeten eerst nog even inklaren en gaan dan de boel een beetje bekijken hier.