maandag 8 februari 2010

Filipijnen

Op 23.01.10, nadat de man van immigratie hoogst persoonlijk ons groene slipje uit ons paspoort kwam scheuren,zijn we dan uitgezwaaid en
uitgetoeterd door de jongens die de charters doen voor de busladingen vol Japanners die in Guam vakantie vieren.

Afgelopen week kwamen we Henk v.d. Velde tegen die nu onderweg zal zijn naar Okinawa Japan. Dat was steeds ons plan en het is nog maar 1350nm. Een dagje verder zeilen dan Manila. Dit plan gaat voorlopig in de ijskast en wie weet komt het er over een tijdje wel van.

Eiland Samar
De Filipijnse zee is een ruwe zee met altijd behoorlijk veel wind en golven boven de 3m. We hadden ons daar wel op ingesteld en met een N.O. wind valt het allemaal wel te doen. Dat wil niet zeggen dat het ook echt leuk is. De boot ligt behoorlijk te rollen en met de vele squals met uitslagen tegen de 40kn, vraag ik me weer eens af, wat doe ik hier eigenlijk. We zitten allebei onder de blauwe plekken van het stoten en schudden tegen van alles en nog wat.. Het hoort er natuurlijk allemaal bij en als we over 2 dagen het eiland Samar in zicht hebben, weten we weer waarom wij dit doen.

Na 8 dgn op 31.01.10 om 8.45 's morgens gooien we het anker uit in San Jose. Het ligt redelijk beschut achter de riffen en tussen wat klein eilandjes.
Er komen weinig boten want er stonden zoveel mensen aan de kant te zwaaien en te roepen. Ik voelde me een beetje Alex en Maxima die
San Jose
aankwamen en had de neiging om koninklijk te gaan wuiven.
De volgende dag zijn naar het dorp gevaren met het bootje en jeetje we werden er bijna uitgedragen.  Er stonden 15 jongens klaar om het lijntje aan te nemen en wierpen zich ook gelijk op als oppasser.We hadden geen idee hoe groot het dorp was dus we zijn in zo'n fiets met bakje gesprongen, echt heel leuk.
We blijven hier niet al te lang want Manila is nog ruim 300m weg.

Onderweg
Na met 11 knopen door de Bernardino Strait te zijn gevlogen hebben we vijf eilanden gedaan. Allemaal even prachtig en we werden zo leuk en vriendelijk ontvangen.
Het barst van de vissersfuiken en allemaal kanootjes die aan het vissen zijn langs de kusten dus het is oppassen geblazen. Het was lang geleden om dagtochtjes te doen, maar wel heel leuk. Na vijf dagen zijn we toch iets meer vermoeid dan van vijf dagen op zee. kwestie van wennen zeker. We zijn begonnen in de Filipijnse Zee en zijn nu in de Zuid Chinese Zee. Klinkt zo lekker ver weg.

Vandaag zijn we gearriveerd in Puerto Galera. Heerlijk die Aziatische service. Gelijk kwam er een bootje van de jachtclub om te helpen met de lijn en wat we nodig hadden. De knoflook en noedels lucht kwam ons al tegemoet, Een leuke boulevard hier met allerlei kleine tentjes en barretjes. We blijven hier een paar dagen en gaan dan verder naar Maya Maya en Manila. Nog maar 90 m dus dat is een makkie.
Puerto Galera
Voor Hans komt de operatie steeds dichterbij dus hij heeft geen zin zich echt te haasten. Hij heeft zich tijdens de reis goed gevoeld alleen wat sneller vermoeid. Hij is wel blij dat hij z'n boot niet heeft achtergelaten nu we hier toch weer goed zijn aangekomen.