vrijdag 13 november 2009

Kosrae ( Federated State of Micronesia)

Op zaterdag 31.10.09 zijn wij vertrokken uit Port Vila richting Nauru met een paar mogelijke stops. Na 250 mijl lag Vanua Lava precies op de route en we hadden gelezen dat The Waterfall Bay een prachtige plaats is om een nachtje te stoppen. Inderdaad heel erg mooi met een waterval die in de zee uitkomt. Hier aan de west kant van het eiland wonen 50 mensen en chief Nixon kwam zich even voorstellen.

Ze hebben een tekort aan alles hier, dus we hebben wat rijst, lucifers, snoepgoed, bloem, slaolie shampoo ed weggegeven. Zijn ze heel blij mee en in ruil kregen wij allemaal vers fruit zoals ananas, mango, kokosnoten en groene ballen (geen idee wat het is) en citronen. We hebben zoveel gekregen dat ik wel op de markt kan gaan staan.Sommige jongens wilden vannacht voor ons duiken naar kreeft, maar we eten dat niet.
Een jongetje kon niet naar school omdat dat 600 vatu ( 4.20 e) per jaar kost. Gelukkig hadden wij nog wat laatste vatu's dus we hebben het schoolgeld betaald.
Je hebt geen idee hoe gelukkig papa en kindje waren.

Ze komen langs de boot in die zelf gemaakt kanootjes. Ook werden we uitgenodigd om vanavond bij hun familie te komen eten maar dat hebben we vriendelijk afgeslagen, we moeten anders het bootje er weer uithalen en morgen vroeg gaan we weer verder.Chief Nixon kwam 's middags terug voor een praatje en een wijntje. Hij heeft voor ons een afscheidslied gezongen en zal voor ons bidden. Hele hele leuke dag, zou het voor geen prijs hebben willen missen.

De volgende ochtend weer vroeg weg met nog 815Nm voor de boeg. Het gaat allemaal lekker met een redelijke snelheid. Het enige vervelende zijn de vele squals met enorme stortbuien. Voor dit gebied is het nog regentijd dus we hadden daar wel rekening mee gehouden.
Hebben nog even overwogen om een stop bij de Solomon Islands te doen. Maar dat is een heel gedoe, want wij wilden stoppen bij de Santa Cruz Islands, dat kan wel maar daarna moet je inklaren in de hoofdstad en dat ligt zo'n 400Nm om. Geen optie dus. We moeten op deze afstand natuurlijk watermaken, broodbakken. Goed gelukt hoor vannacht, het leek wel pannenkoekenbeslag :-(.
Water wilde eerst ook niet lukken maar gelukkig was het alleen maar
de filter die vernieuwd moest worden. Ja we hebben het maar druk onderweg om voor ons natje en droogje te zorgen. De hengel hangt al twee dagen buiten boord maar het wil maar niet lukken om een vis te vangen. Wil niet zeuren of piepen maar het is vreselijk heet. Hoe dichter we bij de evenaar komen hoe erger. Zelfs 's nachts op open zee met behoorlijk veel wind is het nog 29gr. buiten. We varen nu op de 4gr. Zuid en Nauru ligt op 00 gr, dus de evenaar.

Op 9.11.09 zijn wij dan rond de middag aangekomen in Naura. Ja het was een avontuurlijke route, misschien toch iets te avontuurlijk :-). Het is gewoon een spookeiland een beetje The Twilight Zone eigenlijk. Ze hebben hier altijd fosfaat gewonnen maar het is op, nu is alles in verval geraakt.
Het binnenhaventje bleek een soort van mini bassin te zijn waar je 's avonds niet mag liggen en dan moet je aan een scheepsmooring die bestemd is voor containerschepen, dat gaat dus niet echt lukken. Het schijnt er ook te barsten van de muggen dus eigenlijk zijn we ontsnapt. Na een uurtje hebben we besloten om door te varen naar Kosrae (Micronesia)dat is zo'n 420Nm.

Vandaag 13.11.09 zijn wij dan aangekomen in Kosrae (Micronesia) een prachtig eiland met een mooi rustige baai waar we nu voor anker liggen.
Er liggen nog twee andere boten dus we zijn niet de enige mafketels die deze route doen.

De mensen zijn ontzettend vriendelijk hier en willen je overal bij helpen. Maar het enige wat we nu willen een nacht slapen van minimaal 12 uur. 1500Nm is toch een heel eind zeilen.