maandag 22 juni 2009

Neiafu Vava'u

Na een ontzettend leuk tijd in Nuku'alofa werd het weer tijd voor een ander uitzicht. Dinsdag 17.06 hebben we uitgeklaard en zijn bij Big Mama voor anker gaan liggen, hebben de lijnen, bootje e.d opgeruimd om de volgende ochtend heel vroeg te vertrekken.

Vava'u is zo'n 165 mijl dus dan ben je de volgende dag ruim voor donker binnen. Het weer was perfect, vlakke zee, zon en een klein windje. Geen wind vond ik na onze laatste trip ook niet echt verkeerd.
18.6.09 om 12.00 uur voeren we de baai van Neiafu binnen en konden gelijk balletje nr. 4 oppikken. Moet zeggen best wel mazzel, want het is ontzettend druk hier.

Gisterenavond een grote happening want de wedstrijd NZ tegen Frankrijk werd gespeeld. Dat gaat natuurlijk over rugby. Een aantal mensen waren er gewoon zenuwachtig van. Aan ons werd ook gevraagd, jullie komen toch wel kijken maar als je dan uitlegt dat wij meer van voetballen houden snappen ze daar niets van. Rugby, wat een grote sport is dat hier. Vorige week had Tonga van Fiji verloren, nou het hele eiland was in diepe rouw.

Afgelopen maandag was er grote paniek hier in de baai. Er zou bijzonder slecht weer overkomen, maar zo slecht had niemand op gerekend.
Ik werd om 6.30 wakker van een enorm lawaai. Ben er uitgestormd, alles open gedaan en kon werkelijk niets zien. Het hoosde en waaide ongelofelijk.
Op de windmeter stond 42 kn maar volgens mensen die er iets eerder uit waren dan ik, hoorde ik 55 kn.
Twee boten waren losgeslagen en op drift. Bij de Franse boot die op drift was deed ook de motor het niet dus je begrijpt grote paniek.
Hij schijnt rakelings langs ons te zijn gegaan maar gelukkig hebben we dat niet gezien. Een dingy omgeslagen en motortje op de bodem. Een heel gedoe allemaal. Over de marifoon een hoop geschreeuw, met name de Amerikaanse vrouwen zijn daar erg goed in, alsof het iets helpt al dat schreeuwen. Na 1 1/2 uur werd het wat rustiger en onze schade was alleen een gescheurd zonnenzeil en de rits totaal aan flarden. Nou ja, dat is niet echt boeiend. Kan allemaal gemaakt worden.

Hebben onze visa met 31 dagen laten verlengen en bekijken nog even wanneer we naar Savusavu Fiji gaan.