vrijdag 19 december 2008

SYDNEY

6    Sydney, AustraliĆ«

Op 16.12 zijn we dan 's morgens om 5.30 vertrokken voor de laatste 70Nm naar Sydney. Prima weer, zonnetje en een rustige zee. Onderweg heel veel lege vrachtschepen tegen gekomen die lagen te ankeren, een file van zeker 50Nm. Gaat hier zeker ook niet zo goed met de economie. Om 15.30 uur hadden we de punt Port Jackson in zicht en 16.00 zeilden we de baai van Sydney binnen.
Een prachtig gezicht in een totaal gekkenhuis. Alles vaart hier door elkaar, ferry's,speedboten, motorboten, zeilboten en sommigen met een ongelofelijke snelheid.

Ik wil niet zweverig of romantisch doen maar het was een enorme ervaring en eigenlijk ook wel een mijlpaal, helemaal in Sydney.

Nadat we wat hadden rondgevaren moesten we op zoek naar een jachthaven. Jaja, dat valt dus echt niet mee. Heb er een paar gebeld maar alles lag vol, ook vanwege de Sydney-Hobart race die 26.12 van start gaat.
Oke even geen jachthaven dan maar een mooring zoeken. In de pilot staat dat er enorm veel moorings zijn, dat klopt wel, maar ook enorm veel boten. Na 1 1/2 uur zoeken hebben we dan een balletje in de Mosman Bay gevonden, beetje dicht op de andere boten, maar het was even niet anders.

De volgende dag de D'Albora Marina gebeld en zowaar ze hadden een plekje. Niet echt in de stad maar dat gaat op dit moment toch niet. Komen daar na een uurtje varen aan, hebben ze ons tussen de dieselpomp en de afvalbakken gepropt, met de mededeling dat we op onze eigen boot niet mogen roken. Gelijk de lijnen weer losgemaakt en op zoek naar een andere jachthaven.
Na zeker 100 telefoontjes en 99 keer geen plaats, hebben we nu een prima plek in de Gladesville Marina in Chiswick een buitenwijk van Sydney.

Een auto huren in Sydney is geen optie. Je kan hem niet kwijt en je staat constant in de file. Hebben naar het advies van de havenmeester geluisterd en hebben de bus genomen. Prima hoor, in 20 minuten ben je in het centrum.

Ik geloof dat ik nog nooit in zo'n grote stad ben geweest, enorm gewoon en ontzettend druk. Persoonlijk vind ik dat heerlijk. Het barst van de leuke winkels, terrasjes en eetdingen.
Zaterdagochtend komt Fietje aan dus dat wordt lekker winkelen en natuurlijk ook een beetje cultuur of zoiets dan.