dinsdag 4 november 2008

Vanuatu Port Vila.

5    Port Vila, Vanuatu

Op 26.09 hebben we uitgeklaard in Lautoka en zijn zaterdag naar Naviti in de Yasawa Group gevaren voor een laatste nachtje ankeren in Fiji.
Zondagochtend vroeg zijn we dan op weg gegaan naar Vanuatu (525 Nm). De weersverwachtingen zagen er gunstig uit, maar na een uur of twee braken de eerste buien los met de daar bijbehorende windstoten. Lekker begin. Mr. gribfile had het deze keer helemaal mis met de wind. We hebben van alles gehad, wind op kop, pal van achteren, geen wind en veel wind. Niet echt een hele prettige zeiltocht. Het eten ging ook niet echt makkelijk, noem het gerust maar het voederen der dieren. Uit een hoog bord alles naar binnen schuiven. Hier de baai invaren was ook een wild stukje.
Met 29kn zijn we als een raket naar binnen gevlogen. Maar laat ik niet klagen, tenslotte zijn we weer heelhuids aangekomen op 2.10.08 om 5.00 uur 's morgens.

Na eerst de nodige formaliteiten te hebben afgehandeld blijkt dus dat ze hier gewoon een kade hebben, waar je kan aanleggen. Dus wij gelijk een plekje bij Yachting World gevraagd en ja hoor, daar liggen we dan weer met het kontje naar achteren, trapje eruit en de stekker in het stopcontact. Wat een heerlijke verrassing. Vandaag even door Port Vila gewandeld en even wat boodschapjes gedaan. Leuk druk stadje.

09.10.08

Het is op dit moment echt te warm om iets te ondernemen. We zijn zo langzamerhand best wel wat gewend maar nu is het werkelijk bloedheet. Heb wel allerlei posters gezien om wat tourtjes te doen, naar de watervallen en een vulkaan of naar dorpjes waar de mensen erg primitief en nog volgens de ouden gebruiken leven. Misschien moeten we maar een auto huren met een knoert van een airco erin, anders zie ik dat nog even niet zitten.

Vanuatu bevalt ons prima, dus we blijven hier nog zeker wel 1 a 2 weken. Maar de klok gaat toch wel tikken nu want het orkaanseizoen begint hier officieel in November/December. De planning is om de eerste week van November richting
Australiƫ te gaan en of dat nu via Nieuw Caledoniƫ of rechtstreeks vanuit Vanuatu is, dat gaan we nog even bekijken.

27.10.08
Jammer, maar we moeten nu echt gaan vertrekken. Hebben vandaag de formaliteiten gedaan en een afspraak gemaakt om morgen om 10.00 uur te dieselen. We hadden hier nog wel wat langer willen blijven maar de tijd dringt. Dus morgen op naar Noumea in Nieuw Caledonie. Het is ca. 300 mijl, dus zo'n 2 1/2 dag zeilen. Denk niet dat het een erg comfortabele tocht gaat worden, hoog aan de wind varen, maar het is niet anders.