dinsdag 4 november 2008

Noumea Nieuw Caledonie.

Kust van Nieuw Caledonie

Woensdagochtend 29.10.08 zijn we om 5.30 uur vertrokken met de voorspelling dat het zeker drie dagen oostenwind zou worden.   Eenmaal op zee bleekt het  een zuidoostenwind te zijn en dat betekende dus lekker aan de wind hakken. De boot kreeg een afranseling en wij ook. Wat een gedoe met zo'n 360 mijl voor de boeg. Het enige voordeel was dat we enorm hard gingen. Normaal eten en slapen was even een luxe die er niet in zat, maar crackers zijn ook lekker. Tjonge, de gedachte komt toch bij je op, waarom doet een mens zich dit, geheel vrijwillig, aan. Onderweg hebben we samen zitten mijmeren dat met een motorbootje lekker rustig over de Vecht varen, ook heel erg leuk moet zijn.

We konden moeilijk koers houden, maar uiteindelijk waren we na 40 uur al bij de kust van Nieuw Caledonië, niet op de plaats waar we graag de kust hadden bereikt dus het werd een kwestie van moeizaam naar beneden varen. Met 25kn op kop en een hoop water over de boot waren we dan 31.10.08 om 6.00 uur 's morgens bij de Havannah Passage.
Port Morsele
De bedoeling is dat je gelijk naar Nouméa vaart en daar inklaart maar we waren zo moe dat we de eerste de beste baai hebben opgezocht en het anker uitgegooid. Ondanks dat we ongelofelijk moe waren en hongerig konden we toch zien dat het werkelijk een prachtig baai was. Na een paar uurtjes slapen werd hij nog mooier.

Zaterdagochtend zijn we weer met goede moed vertrokken voor een rustig tochtje van 35 mijl langs de prachtige kust van NC. Om 13.00 waren we dan in Nouméa om in te klaren. Helaas helaas, geen plaats en we kregen te horen dat we ons op zondagochtend weer moesten melden en tot die tijd voor anker moeten gaan.

En ja hoor, hier liggen we dan in Port Moselle Marina aan de kop steiger, gezellig met een andere Ned boot uit Vlissingen. Nu is het een kwestie van wachten op een goed weerbericht om over te steken naar Australië.

Noumea
We liggen hier nu een klein weekje en hebben het prima naar ons zin. Het weer is prachtig en iets koeler dan in Vanuatu. Doen wat onderhoud dingetjes ter voorbereiding op de tocht naar Australië. De planning ligt op dit moment op as dinsdag 11.11.08.

Het is niet dinsdag geworden, want het is een feestdag hier en we kunnen pas woensdag uitklaren. Hadden even de mededeling bij het havenkantoor gemist. Dus morgen uitklaren en dieselen en donderdag ca. 6.00 's morgens geht es loss naar Australië. Het is 870 mijl dus we denken er zo'n 6 dagen over te doen.

Onze eerste landingsplaats is Coffs Harbour.Dat ligt ongeveer 200 mijl ten noorden van Sydney. Geen riffen in de buurt en je kan er 24 uur per dag naar binnen varen.
Als alles gaat volgens plan,dan komt het volgende bericht uit het land van de kangoeroes, krokodillen en de aussies.