donderdag 21 augustus 2008

Suva naar Musket Cove

7    Suva, Fiji

Na een prima tochtje van 130 mijl zijn we dan donderdag eind van de middag aangekomen in Lautoka. Even weer het ritueel van inklaren en vrijdag 1 augustus , na een overtochtje van 20 Nm worden dan heel lief begroet door de Wakalele van Stefan en Anne-mie in Musket Cove. Een eiland als een ansichtkaart. Maar even te druk om er op te letten. Alles opruimen, wassen en schoonmaken voor Fietje komt hahaha. We hebben besloten om de ferry naar Denarau te nemen en dan voor een nacht een hotel want maandagochtend 5.00 uur Fiet afhalen wordt allemaal een beetje ingewikkeld. Een half uur te vroeg
arriveert ze dan op 4 augustus in Nadi. Helemaal op natuurlijk, na 31 uur.

Maandag eerst even uitrusten en dinsdag op de mountainbike het eiland bekijken. Heerlijk vakantieoord met een groot zwembad, prachtige witte standen en veel te doen.
Ook een tweepersoons kajak gehuurd, maar dat valt niet echt mee de eerste keer. We liggen veel bij het zwembad en op het strand want het is op dit moment een beetje te warm om iets anders te doen. Niet echt vervelend natuurlijk.
Eind van deze week gaan we een paar dagen naar Denarau.

Inmiddels is het 20.08 en we liggen in Denarau. De bedoeling was om een paar dagen te gaan winkelen in Nadi.
Dat is niet echt een succes. Nadi is niet veel aan, maar goed niets aan te doen. Denarau is wel aardig, we vermaken ons hier prima. Morgen vliegt Fietje alweer naar huis. Haar vakantie is weer omgevlogen. De volgende keer komt ze naar Sydney en dat is al over 4 maanden,dus dat duurt niet al te lang.

Hebben veel boodschappen gedaan en als Fietje naar huis is gaan wij terug naar Musket Cove. Ik denk dat we daar dan nog zo'n 5 weken blijven en dan rechtstreeks naar New Caledonia zeilen. Vanuatu is ook een optie maar erg malaria gevoelig. Weet nog niet of we wel 9 weken malaria pillen willen slikken. tenslotte hebben we het hier heel erg naar ons zin en komen onze tijd wel door met een beetje zwemmen, strand en 's avonds aan de bar hangen. Erg saai leven zo hahaha.

Even iets over Musket Cove. Het is een resort op het eiland Malolo en ligt ca. 10 mijl uit de kust van Viti Levu, het hoofdeiland van Fiji.
Het is omringd door riffen met prachtig blauw water. Er wordt veel gesnorkeld,gedoken en allerlei watersport activiteiten. Best wel toeristisch maar dat vinden wij niet erg. Wij liggen tegenover de
Island Bar waar ze 6 bbq hebben en iedere avond zo rond 6 uur zie je de mannen verzamelen om een lekker vuurtje te stoken. Heel leuk allemaal.

03.09.08 Vuda Point Marina.

We hebben Musket Cove voor een paar dagen verlaten om boodschappen te gaan doen in Denarau. Onderweg ons plan verandert en liggen nu in Vuda Point Marina. Hier hebben we wifi op de boot, dus even fijn om de visa voor Australiƫ te regelen. Natuurlijk sowieso even fijn om te internetten. Vandaag zijn we even naar Lautoka geweest voor de boodschappen. Blijven hier niet al te lang want dit jachthaventje ligt in een heel erg beschutte kom dus het is bloedheet met 'avonds veel muggen. Morgen vertrekken we dan naar Denarau want daar is de beste slager. 'Avonds gaan e dan even een steak eten bij Cardo's. Klint een beetje gek zo'n rondrit voor de boodschappen, maar onderweg leer je absoluut waarderen als er een winkel is met goeie spullen, zoals bv de slager in Denarau.

Vrijdag gaan we weer terug naar Musket Cove want volgende week hebben ze daar de Regatta Week 2008. Een week vol met activiteiten niet dat ik nu ga meedoen aan de wet Tshirt wedstrijd of dat Hans zich gaat verkleden als vrouw maar er zijn een heleboel dingen te doen, vooral 'avonds. Mag hopen dat niet elke zeiler dan om 21.00 uur "sailors midnight" naar bed gaat.
Deze week is op 18.09 afgelopen en dan wordt het tijd om op te stappen. Gaan toch maar naar Vanuatu, vinden eigenlijk dat we het niet kunnen overslaan en daarbij is het de kortste tocht ( 520 mijl) naar het volgende eiland. Vanaf a.s vrijdag gaan we dan maar aan de malariapillen.
Regatta Week Musket Cove 12.09 -18.09.08.

Beetje getwijfeld om mee te doen maar uiteindelijk ons toch laten overhalen.
Vrijdag de officiele opening met een cocktail party, show en bbq en zaterdag dan om 10.00 op weg naar Beachcomber Island voor de piratendag. Met ons gingen ook wat mensen mee want niet iedereen heeft een boot die hier verblijft, dus allemaal heel gezellig. Daar aangekomen werden er allerlei spelletjes gedaan, zoals schat zoeken, limbo dansen ed. niet echt aan meegedaan maar leuk om naar te kijken. Het was trouwens een prachtig klein eilandje met een
fantastisch wit strand.
Zondag een golftoernooi, niet echt geschikt voor ons en 'avonds dan de karaoke. Ja wat zal ik zeggen, een heleboelme nsen, vooral de Engelsen zijn daar wild enthousiast over. Na de nodige versnaperingen vonden we het natuurlijk allemaal leuk. Niemand hoeft zich voor me te schamen, ik heb niet gezongen en Hans ook niet hahah.
Maandag zijn we opgehaald en naar de zandbank geweest voor wat leuke dingen, zoals de meest harige borst en touwtrekken tussen NZ en de rest van de wereld, gevolgd door een lunch. Prachtig weer en net voor laagwater, de zandbank werd wel erg klein voor al die mensen, weer terug.
Dinsdag een soort van Olympische spelletjesdag dus voor ons een rustdag. 'Avonds dan de avond waar iedereen het steeds overgehad "Princess Night". De mannen hadden zich verkleed als vrouw, nou moet zeggen, ze hadden erg hun best gedaan en sommige kunnen volgens mij zo de Landman in, Voor Hans allemaal iets teveel, misschien wat te verlegen voor de catwalk.
Woendag de Malolo race. Leuke race maar meer geschikt voor de kleinere boten tussen al die riffen door. Even genoeg van het ge bbq en de bar dus een rustig avondje en dvdtje.
Donderdag, de laatste dag van de Regatta Week, om 9.00 dan de finale van de Hobie Cat race. Wij hadden daar best aan willen meedoen maar dan hadden we eerst wat moeten oefenen want dat valt echt niet mee. Om te beginnen wordt de boot het water ingeduwd en moet je erop springen nou het risico is natuurlijk wel groot dat ik ernaast spring. Moet er niet aan denken met al die toeschouwers. Het is allemaal maar voor de gein, maar toch. Het team uit NZ is eerste worden en terecht, ze waren echt de beste.
's Avonds dan de prijsuitreiking aansluitend dinner met Pig on the Spit. Hebben we een keer gegeten en echt nooit meer. Ten eerste ziet het er vreselijk uit, dat arme beest en het smaakt ook nogeens vreselijk. Als afsluiting dan een feest met een optreden van de Fiji dansers.

Een enorm leuke week gehad en beslist geen spijt van. Maar nu wordt het dus tijd om te vertrekken.

Maandag 22.09 gaan we naar Vudapoint een dagje wifi en uitklaren in Lautoka. Dinsdagochtend, als het weer goed is, staat Vanuatu op het programma, we denken er ca 4 dagen over te doen en gaan dan naar Port-Vila op het eiland Efate.