maandag 4 februari 2008

Great Barrier - Opua

Op 29.01.08 zijn we dan uit Gulf Harbour vertrokken en op weg naar de Great Barrier. Het eiland waar iedereen zo hoog van op geeft. We hebben prachtig weer, zon en 20 kn wind.

Na zes uurtjes arriveren we dan in de baai van het Kaikoura Island. Anker laten zakken tussen een aantal andere boten en klaar waren we voor vandaag, dachten we. Er kwamen nog wat gasten in een kanootje voorbij, leuk om te zien. Die dachten bij het zien van de naam Scheveningen, dat we uit Polen kwamen. Na wat heen en weer gebrul onder elkaar kwamen ze er toch achter dat we geen Franse maar een Nederlandse vlag hadden.

Bami gegeten, dvdje gekeken en besloten op tijd naar bed tegaan want na een lange tijd in een jachthaven moet je echt weer even een beetje conditie opdoen. We waren echt helemaal versleten en doodmoe.
Liggen nog niet koud in bed of daar komen er toch zware windstoten rond het eiland. Voor de zekerheid het ankeralarm er maar opgezet. Hans natuurlijk rustig in slaap gevallen maar ik deed geen oog meer dicht.
Tien keer eruit gegaan om te kijken of we nog goed lagen en tot overmaat van ramp ging het ankeralarm ook nog af. Dat was het dus voor mij en ben er maar definitief uitgegaan. Gelukkig werd Hans ook om 1.30 uur wakker van al het lawaai en we besloten dat van slapen toch niets meer zou komen en het anker op te halen. Great Barrier zal best leuk en mooi zijn maar niet onder deze omstandigheden.

Zijn natuurlijk al een paar keer wezen eten in de yachtclub. Gezellig met Bertus (altijd van de partij) Hans en Dori wat gedronken. Weer leuk om hier terug te zijn, kennen een hoop mensen en uiteindelijk komt bijna iedereen hier terug die aankomend seizoen naar de Pacific gaat. Zeilmaker is ook geweest want er moeten nieuwe UV banden op de zeilen en wat kleine reparaties gedaan worden.
Op 12.02 ben ik jarig en we geven dan een barbeque voor iedereen die we leuk en gezellig vinden. Hans van de Happy Monster zal natuurlijk alles opleuken met zijn liedjes en gitaarspel.

ZEILWEDSTRIJD OPUA

19.02.08
Om 14.00 uur staat de ploeg klaar voor de training. Iedereen heeft de nodige rek en strek oefeningen gedaan en is goed ingesmeerd tegen de felle zon hier. Bertus eerst nog een pijpje opgestoken en Hans een sigaretje. De taktiek voor de wedstrijd van morgen wordt nog even doorgenomen en dan vaart Bertus met zijn bemanning de box uit voor wat verdere instructies en training. Iedereen is erg gemotiveerd en uiterst geconcentreerd. Het bier staat uiteraard al koud. Om 16.30 lag de Seaberyl weer op zijn plekje en iedereen had het reuze naar zijn zin gehad. Uiteraard wat concurrentie tussen de bakboord en stuurboord ploeg.
Nog net een rif ontweken en Bertus, die werd afgeleid door een boot met 30 sexy slipjes aan de waslijn, moest op tijd bijsturen om net niet vast te lopen. Hoe bedoel je geconcentreerd. Nog een nachtje slapen en dan laten ze iedereen een poepie ruiken.

20.02.08
De grote dag. Om 17.00 uur verzamelen op de Seaberyl. Iedereen heeft vandaag een beetje rust genomen om zo goed mogelijk te presteren. Om 17.30 de box uitgevaren en nog een paar rondjes draaien hier in de baai.
Er stond een behoorlijke wind dus gelijk maar een rif in het zeil. Waarschijnlijk door enige verwarring rond de starttijd begon de Seaberyl achterin het veld. Jammer jammer jammer. Maar ze herstelden zich uitstekend en zetten de achtervolging in. De laatste rak (hahah heb me moeten laten uitleggen wat dat is, nou gewoon een deel van de wedstrijd dus van A naar B eigenlijk) had achteraf beter gekund. Vol spanning werd de uitslag afgewacht met uiteraard de nodige drankjes en ze zijn .......... DERDE ........ geworden. Toch een topprestatie de eerste keer. Bertus heeft dan ook vol trots de prijs ( een bierglas met inscriptie) in ontvangst