vrijdag 19 oktober 2007

19 oktober 2007 | Door:
 3    Nuku'alofa, Tonga

Nuku'alofa Tonga

Op zondag 7.10.07 gingen we dan voor de tweede keer op weg naar Tonga. We hadden besloten niet de smalle passage bij Taina te nemen maar gewoon via Papeete. Alles zag er prima uit zonnetje, beetje wind en weinig golven. Nou dat viel een beetje tegen toen we eenmaal buiten waren. De wind bleef aantrekken en de golven werden steeds hoger. We hebben even met de gedachte gespeeld om een nachtje in Moorea te gaan ankeren maar daar lagen ook zulke zwarte wolken boven dat we het toch niet zo'n goed idee vonden.

De eerste drie dagen gingen we als een speer met 26-34 kn wind met de daarbij behorende hoge golven.  Hans had bij Carrefour een paar blikken bonen met een
soort enge worstje erin gekocht. Toen hij ermee aankwam, dacht ik nog, jezus dat gaan we dus echt nooit eten. Nu kwamen die blikken echt goed van pas, tenslotte als je honger heb, eet je alles.

Vanaf de vierde dag werd het allemaal wat rustiger. Slapen lukte redelijk en mijn broden kwamen mooi bruin uit de oven. Wel veel regen gehad, vooral 's nachts.
Er was natuurlijk nog een klein probleem voor mij, Hans zijn hechtingen moesten er nog uit. Gelukkig heeft hij het zelf gedaan toen ik lag te slapen.
Het weer was nu wel erg gekalmeerd en we moesten de motor aanzetten. Is niet erg, alleen bleven de golven relatief wat hoog. We zijn dan ook behoorlijk door elkaar gerammeld.

Op 18.10.07 om 7.00 's morgens zagen we dan Tongatapu liggen. Is altijd weer een heerlijk gevoel. Elf dagen op zee was weer even genoeg geweest.
We hadden besloten de Piha Passage te nemen omdat het veel korter is naar Nuku'alofa. Nou dat gaan we dus niet meer doen. Er zit een vrij smal stuk bij waar zoveel stroming stond dat we er zijwaards door heen gingen. Beetje eng was dat wel. Als we hier weer vertrekken nemen we de grote vaarweg en doen die 10 mijl extra.

Er voer een Engelse boot achter ons die plotseling heel veel gas erop zette om ons te passeren. We hadden al gehoord van Holger en Gisela dat het hier in het haventje erg druk is en dat we moesten opschieten om een plekkie te krijgen. Dat wisten die Engelsen zeker ook. We kregen echt de pest in, ten eerste sneed hij ons en toen kwam hij ook nog met een arrogante geaffecteerde stem over de marifoon op zoek naar de havenmeester. Die engerd was gewoon op ons ( nou ja) plekkie uit. Uit betrouwbare bron had ik al vernomen dat er geen havenmeester is en niemand antwoord over de marifoon.
Wat een mazzel dat die Engelsen zo beleefd zijn, hij bleef keurig wachten voor de ingang van het haventje. Wij natuurlijk niet en ja hoor we hebben een plaatsje hier in het haventje van Nuku'alofa.
Het is wel op de Tonga manier, je anker uit en met lange lijnen naar de kade. Je bijbootje heb je voor ca. 8 meter nodig om aan de kant te komen. Motortje gebruikt niemand,er liggen zoveel lijnen dat je je gewoon naar de kant trekt.

We zijn toch behoorlijk moe en gingen gisteren om 21.00 uur naar bed met als gevolg dat we erom 6.00 alweer uit waren. Hebben om 9.00 een taxi genomen om een telefoonkaart, internetkaartje te kopen. Zijn bij het cafe Friends wezen eten, heel populair hier. Van de week gaan we hier alles bekijken want op zondag gebeurt hier niets. De Christen Unie heeft hier de macht dus erg gelovig en mogen zelfs niet zwemmen op zondag.
Vrijdag 26.10.07

We liggen hier nu een weekje en zijn eigenlijk best blij dat we Tonga niet hebben overgeslagen. Heel apart hier. Volgens mij het meest traditionele eiland wat we tot nu toe buiten de San Blas Eilanden zijn tegengekomen. Tongatapu is het grootste eiland met de meeste bewoners ca. 25.000 en echt enorm veel kerken van allerlei stromingen. Bij elke kerk hoort een school met de eigen kleur schooluniform.
Meisjes in jurkjes en jongens in de tradionele rokken, zo leuk om te zien.
De vriendelijkheid hier is ongekend, de hele dag zeggen mensen je gedag, maken een praatje en willen vooral weten wat je van Tonga en de bewoners vind. Ben je wel tevreden over het eten etc.

Malu, onze taxichauffeur, pikt ons elke dag even op en zo zien we nog wat van het eiland. Zijn naar de Blowholes in Houma geweest, werkelijk spectaculair gezicht. De enorme graftombe van de koninklijke familie en naar een plaats waar er gigantisch veel vleermuizen in bomen hangen.
Zag trouwens gisteren de Koning nog, een wat oudere man, volgens Malu is hij nog steeds niet getrouwd. De bedoeling is dat hij een lokaal meisjes trouwt maar daar schijnt zijn interesse niet te liggen.

Jaaaaaaaaaaaa de trip naar NZ. Een veelbesproken onderwerp hier, de weerberichten vliegen je elke dag om de oren. Moet wel zeggen dat het een erg opgefokt gedoe is. Oke natuurlijk niet het leukste stuk maar toch om je nou zo gek te laten maken. Er zijn al een paar Nederlandse boten onderweg en een stel Duitsers gaan vandaag geloof ik. Je hoort veel,. ja we gaan want anderen gaan ook. Dat doen wij dus maar niet en vertrouwen uiteindelijk maar gewoon op onszelf. Als je in rot weer komt heb je ook niets aan andere boten je moet het tenslotte toch zelf doen. In HET handboek voor de zeezeilers staat ook: laat je niet verleiden om te vroeg weg te gaan en zoals Bertus zegt, heb geen zin om in een staartje van een voorjaarsstorm te komen. We wachten het dus nog maar even rustig af, volgende week ligt Nieuw Zealand er ook nog.