zaterdag 27 januari 2007

PANAMA KANAAL

0    Panama-stad, Panama

Nou vandaag gaat het dan gebeuren, we verlaten de Atlantische en gaan naar de de Pacific. Alles is klaar en op instructie van Enrique (onze agent) moeten we om 15.00 uur op de ankerplaats zijn waar onze adviser(soort loods) aan boord komt. Onze line boy Alphonso was in de jachthaven al aan boord gekomen. Ben best wel gespannen, heb aan de lijnen gevoeld en die wegen toch zeker 40 kg.

Maar het goede bericht is dat ik niets hoef te doen alleen voor het eten zorgen. Alsof dat altijd even makkelijk is. Om 15.00 liggen we op de ankerplaats en een haf uurtje later komt onze adviser aan boord en daar gaan we dan richting Kanaal.We gaan met twee boten aan elkaar vast er doorheen. Onze partner is een duitse boot en de schipper Gunther vaart al een paar jaar alleen. Aangezien wij de grootste boot zijn wordt hij aan ons vastgebonden en Hans moet verder het werk doen.

Heel indrukwekkend als je bij de sluizen aankomt. Voor ons ligt een enorm containerschip die met ons mee de sluis ingaat. De adviser vertelt ons dat dat nogal eens wat stroming geeft. Is zeker om ons op ons gemakt te stellen. Dit soort grote schepen worden met locomotieven op hun plaats gehouden.

Alles gaat prima de eerste drie sluizen en Hans wordt zoveel geprezen door de loods dat hij er verlegen van wordt. Inmiddels is het al 22.00 uur en we slapen op het meer dat tussen Colon en Panama City ligt. Alphonso blijft ook slapen en de loods wordt opgehaald. Na een bord nassi ala jose lust hij wel een biertje en verteld allerlei verhalen over de criminaliteit in Colon waar hij woont. Er wordt zoveel geschoten dat de bewoners precies weten wat voor soort wapen het is.

Zoals Alphonso verteld rustig aan het is maar een 22mm . De volgende ochtend om 6.00 uur komt er een nieuwe loods aan boord voor de laatste drie sluizen.De tocht van ca. 25 mijl over het meer is prachtig. Jammer geen krokodillen gezien.De laatste drie sluizen gingen ook prima. Onze Gunther had wel problemen met zijn line boys en zijn zeerailing is dan ook gebroken. Heel sneu. Na het Kanaal hebben we een plaats in Marina Isla Flamengo gereserveerd en komen daar dan om 16.00 uur 26.2.2007 aan.
Was prachtig maar vermoeiend en daar zijn we dan in de Pacific.