vrijdag 31 augustus 2012

Dobberen tussen de betonblokken

Positie 5.27.5 N - 100.18.9 O

Woensdag 29.8 zijn we vertrokken uit Telaga naar het Zuiden van Langkawi voor 1 nachtje ankeren in Singa Besar. Mooie baai, lekker geslapen en de volgende ochtend weer vroeg
op weg naar Penang.

Na een mijl of 30 zien we een zeilboot in de verte, even de verrekijker erbij en er staan 2 mensen heel druk te zwaaien. Er kan van alles aan de hand zijn, iemand ziek, geen diesel
De zeilers uit Kiel
meer of een ander probleem dus wij de zeilen ingehaald en er naar toe. Dat ben je tenslotte ook volgens de zee wet verplicht om iemand in nood te helpen.  Varen zo dicht mogelijk naast die boot en vragen wat er aan de hand is. Nou niets dus hahahha ze stonden alleen maar te zwaaien.  De motor deed het niet maar dat was al 2 maanden zo en ze schenen er niet mee te zitten. Duitsers uit Kiel ,nou ja iedereen doet het anders.

Onderweg wel zo'n100x de motor uitgezet om ons door die vreselijke vuilnisbelt heen te werken. Wat een troep.

Uiteindelijk kregen we een lekker windje en konden voor donker Tanjong Marina halen.Hadden wel gehoord dat er iets aan de hand was in de jachthaven maar niet echt wat. Daar
waren we dan snel genoeg achter bij aankomst. Er is helemaal geen jachthaven meer, zeker 95% is aan gort. Steiger C bestaat helemaal  niet meer, alle steigers zijn verdwenen incl. de trap. Steiger D, onze steiger zal ik maar zeggen, alleen de kop steiger nog maar. Naar de kant kon niet want deze trap lag in het water.

Het zag er allemaal echt heel onveilig uit, overal stukken beton los of afgebroken. Er lag 1 NL boot van Cor en Olga en die hebben ons geholpen om aan te leggen met de mededeling
dat ze de laatste nachten al niet hadden kunnen slapen. Maar hun motor is in reparatie dus ze kunnen geen kant op. Hans heeft alles even geïnspecteerd en vond dat we voor 1 nachtje dan maar moesten blijven liggen.

Dat nachtje was niet echt een succes, midden in de nacht heeft Hans nog losse stukken beton
met lijnen vastgebonden en van slapen kwam niet veel.  De volgende ochtend zagen we nog wat resten van afgebroken stukken steiger wegdrijven. Kastjes voor de elektriciteit drijven in

het water of liggen in de rondte, een enorm zooitje. Weet niet precies wat er nu gebeurd is daar, ze zeggen door de enorme swell maar die stond er altijd wel. Onderhoud is een moeilijke zaak, daar hebben ze echt helemaal niets aangedaan en op een gegeven moment gaat alles kapot. Heel triest van zo'n mooie plek midden in de stad. Wat nog wel overeind staat is het mooie luxe kantoor maar ook daar is niemand aanwezig :-)

Had James van de Straits Quay Marina al een berichtje gestuurd en jawel om 8.30 ging de telefoon,  hij had een plekje. Aan het service dock, of dat erg was. Nou nee hoor James
geen enkel probleem, prima plek. Moesten even wachten op hoog water en om 13.00 zijn
we hier aangekomen.  Kapot maar heel blij dat we goed liggen nu.

Kunnen voorlopig blijven dus eerst maandag maar even inklaren en wat dingetjes regelen

Lekker nachtje weer. De stroom viel uit dus de generator aan. Rond 3.00 viel de generator stil en er zat een smerige kwal in het wierputje, kan gebeuren ;-)
Even het licht buiten aangedaan en we zien 4 gasten op het breakwater lopen waarvan
 we dachten dat ze aan het vissen waren. Ik slaap echt heel licht en rond een uurtje of 4.00 hoor ik rare geluiden. Ik heb altijd wat bijzonders dus denk eerst nog, doe niet zo raar mens, ga slapen. Bleef toch iets raars horen dus uit het slaapkamer raam gekeken, zit daar dus gewoon eoa gast op de boot en 1 er naast.

Hans wakker gemaakt, die is eruit gesprongen, geschreeuwd en ze zijn gevlucht. Vanochtend vonden we gereedschap op de steiger dus vermoedelijk waren ze uit op het buitenboord motortje.

Het gemeld hier op kantoor nou dan ben je dus nog niet klaar :-)

De beveiliging is al met 4 man sterk geweest en een politie rapport gemaakt. Ze nemen dit echt heel serieus. De Marina is van de eigenaars van die mooie sjieke E & O hotels en die zijn enorm fel op dit soort dingen.