dinsdag 13 december 2005

Atlantische oversteek Las Palmas - St. Lucia 2



We hebben een vrij westelijke route genomen. Meer wind dus dan schieten we een beetje op.
Wachtlopen werkt nog niet erg voor ons en we raken behoorlijk vermoeid. We krijgen elke dag van Fietje een email op welke plaats we staan.

29.11.05
We staan op de 79ste plaats van de 250 boten. Niet gek met een achterstand van zeker 10 uur. Het weer wordt er niet beter op. Wind trekt steeds verder aan en de golven worden steeds hoger. Misschien hadden we beter een wat zuidelijke route kunnen nemen, maar nee wij gaan gewoon door.
Extreem hoge golven meldt de Amerikaanse weerdienst. Naderhand blijkt dat de Tropische Storm "Delta" wel erg dicht in de buurt was geweest. Koken is niet meer mogelijk. Kasten vol met voedsel maar we zitten  aan de pinda's.

3.12.05
We zijn op de HELFT en hebben, volgens goed gebruik, een fles champagne opgetrokken. Smaakte absoluut niet maar gaf toch een goed gevoel.

6.12.05  PLATGESLAGEN
Het weer wordt nu wel erg vervelend. Ik ga niet meer buiten zitten. Vannacht zijn we platgeslagen. Gewoon door een enorme golf opgetild.
Alles wat in de kraaiennesten lag is door de boot gevlogen maar gelukkig zijn alle kastjes dicht gebleven. Wij lagen net allebei op de bank. Wat een oorverdovende knal was dat. Het duurde maar een paar seconden en dan komt de PIM weer overeind.
Verder gelukkig geen schade. Wel behoorlijk geschrokken. Wat een mazzel dat we allebei binnen waren, je moet er toch niet aan denken dat je net op dit moment even buiten bent.

9.12.05
Zitten weer binnen met de luiken dicht. Niet normaal wat gaat het tekeer. Elke dag krijgen we een weerbericht van de ARC. Daar hebben we echt niet veel aan hoor. Het gebied wat ze aangeven is net zo groot als Europa. In het noorden 20kn en het zuiden 30 kn. Waar dan, in Amsterdam en Rome?? Dat zouden ze toch echt een beetje beter moeten regelen.

10.12.05
De nieuwe autopilot begeeft het. Nog 100  mijl te gaan. We denken nog even terug aan de meeting van de ARC. "Een tweede autopilot is geen luxe" werd er gezegd. Op de hand sturen dan maar.
Ik krijg het niet voor elkaar, veel te zwaar voor mij met die golven. Zit van de ene naar de andere kant te draaien om de boot op koers te houden. Na 10 minuten was ik bekaf. Hans heeft 12 uur zitten sturen.


11.12.05. EINDELIJK

11.00 uur St Lucia in zicht. Jeetje wat zijn we blij en vooral erg moe. Maak me natuurlijk nog wel even snel op, leuk hemdje aan, wil er toch fris bijlopen als we er zijn. Voor de ingang van de jachthaven ligt een boot van de ARC en die haalt je al toeterend binnen. Heeeeel erg leuk. We krijgen via de marifoon een plekje toegewezen en achteruit wilden we aanleggen. Helaas zat het motortje van de buurman een beetje in de weg en die namen we dan ook mee.
Het maakt niets meer uit. We zijn er !!!!!!!!!!!!

We krijgen, wat naar mijn idee een soort limonade is en een lokale gozer zegt, ik ga zo zingen maar wacht even op de rest van de bemanning. Dus ik, dit is de bemanning. Vol verbazing zegt hij, dan zing ik 2x zoveel liedjes. De aankomst is geweldig. De limonade doet zijn werk en na drie glazen kan ik niet meer staan.
Weet ik veel dat er zoveel rum in zit. Waren de 1ste boot die binnenkwam met 2 bemannings leden, toch leuk.

Het wordt tijd om een paar uur te gaan slapen en dan vanavond een groot feest.
Wij zijn apen trots op PIM dat hij ons zo door de golven heeft heengesleept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.