woensdag 27 februari 2013

Onstuimig weer een goeie oefening

Op 21.02 vertrokken uit Penang. Na een nacht van hotsen en klotsen bij Payar hebben we het anker uitgegooid eerst in Singa Besar maar dat was wat te eenzaam naar onze zin dus verder gevaren naar Telaga  Bay. Griepje te pakken dus 2 nachtjes gebleven.

Na 2 jaar in dit gebied te hebben gevaren zijn we echt mooi-weer zeilers geworden. Met onze plannen voor een nieuwe grote tocht hebben we afgesproken om te vertrekken met elk weer. Een beetje oefenen weer
zeg maar :-) Nou dat hebben we dan ook geweten.

De eerste dag naar Koh Adang was het goed weer tot een uur of 17.00. De hoek om bij Ko Lipe  met 25kn en een mooring op pikken in de stromende regen.  Die wind die bleef dus weer een korte nacht op een rollende boot.

Om 6.00 uur de volgende ochtend vertrokken met 30kn, afspraak is afspraak :-).  We gingen als een speer en eigenlijk  waren we snel weer gewend aan een hellende boot, reddingsvest en aangelijnd.  Ook de snelheid was wel lekker want om 14.00 waren we al in Rok Nok. Niet zo vlak als we gewend zijn, de golven bleven binnen rollen. Geheel nieuw daar is dat je nu moet betalen boot+2 personen 25E p/dag  Het is plotsklaps een Marine Park geworden.

Beetje moe na 2 waardeloze nachten toch weer om 6.00 vertrokken voor de laatste 55nm naar Chalong.
De wind was wat afgenomen naar zo'n 20kn en de zee iets rustiger. Na 15nm een enorme klap!!
De ring waar de 2 genua lijnen aanzitten was totaal af gescheurd van de genua. De hele genua klapperde in de wind maar Hans kon hem toch nog binnen halen. De omstandigheden waren er ook niet echt naar om iets te improviseren.

Met nog een 12nm te gaan werd het pik en pik zwart,  nou dan weet je het wel. Grootzeil naar binnen en met alleen de bezaan nog gingen we 7kn met een wind van 45kn en striemende regen. Tjonge ik was wel blij
dat we om 17.00 uur ons anker lieten zakken in Panwa voor het strand.  Dat stuk van de genua kan gemaakt worden dus al met al is de oefening geslaagd.

FranciscaF zei

Wat zijn jullie stoer zeg! Geweldig! Wat zal het heerlijk zijn om weer neer te strijken na zo'n barre tocht! Da's toch ook genieten he! xx Francisca

Peter zei

Spannend slot! Waren jullie met alleen de bezaan niet vreselijk uit balans?

Unknown zei

De bezaan houdt juist de boot goed op koers, tenminste onze bezaan dan