zaterdag 16 juni 2012

Phuket

Phuket, Thailand
Positie 07.49.46 N - 098.20.76 O

Na een tip dat er een goede roestvrij staal + lasser in Kuah was, zijn we in de Telaga jachthaven gaan liggen.
Het ging allemaal een beetje moeizaam want afspraken nakomen is niet echt Maleisisch. Na 1 1/2 week was het dan toch klaar en echt heel goed en netjes gedaan. Hans heeft daarna zelf allerlei dingen, zoals de GPS en satelliet paal er weer opgemonteerd en alles, ook de satelliet telefoon, werkt weer.

Was wel blij dat we in de jachthaven lagen want dezelfde week zijn er nog een paar mini stormen over gekomen. Op de bewuste ankerplaats zijn veel problemen geweest, 4 boten op elkaar geklapt met veel schade.

Andaman Zee
Afgelopen maandag 11.06 zijn we vertrokken richting Thailand. Kwamen er al snel achter dat de schroef weer onder de schelpen moest zitten maar hadden geen zin om terug te gaan en een week op een duiker te moeten wachten.

De Butang eilanden zijn maar 25nm weg dus daar zijn we op ons gemak naar toe gemotord. Tot mijn verrassing hadden ze in het kanaal nieuwe moorings gelegd, lekker simpel allemaal. Het is buiten het seizoen dus we lagen moederziel alleen. De volgende ochtend heel vroeg weg naar Rok Nai. Beetje hoge deining van het slechte weer de afgelopen weken in Andaman Zee. Al met al goed te doen, rond een uurtje of 16.00 kwamen we aan en jawel alweer nieuwe moorings.

Er lag een catamaran en Hans is in het bootje gestapt om te vragen of er iemand was die kon duiken.
De Amerikaanse eigenaar, pakte gelijk z'n spullen en binnen een uurtje was de schroef weer schoon.
Je wilt toch iets terug doen dus hebben Mike en Annette te eten gevraagd. Sloof me altijd uit en had veel te veel. Amerikanen hebben geen bezwaar tegen een doggy bag, dus netjes bakjes gemaakt. Hahah ze waren echt heel blij dat ze de volgende dag weer iets fatsoenlijk te eten hadden. Leuke avond gehad met twee wildvreemde mensen.

toekomstige marina Chalong
Wederom vroeg op voor het laatste stuk naar AO Yon, het zuiden van Phuket. Keurig op tijd aangekomen en het anker uitgegooid. Hebben het een uurtje aangekeken maar we lagen zo te rollen dat we door gevaren zijn naar Chalong.
Was niet echt de planning, maar liggen nu een stuk rustiger aan een mooring van Brent.
Het SW seizoen geeft wat meer problemen om goed te liggen dan het NO.

Konden in ieder geval naar Nederland-Duitsland gaan kijken, wat een diepe teleurstelling en zware afgang werd.
De bar zou tot 3.30 openblijven tot er ineens besloten werd om 2.00 uur dicht te gaan, iedereen eruit,heel raar. De tweede helft maar op internet gevolgd. Hadden er niet echt hoop meer op.

Mooi
Hebben inmiddels een scooter gehuurd en kunnen ons zo lekker bewegen. Heb nu een helm die niet afwaait, een kinder helm dus :-) licht blauw met beertjes. De dingy landing is ook opgelost. Niet meer aan die vieze, glibberige, gevaarlijk trap maar gewoon aan de steiger in de jachthaven waar ze hier al 2 jaar mee bezig zijn en waarschijnlijk nog wel 2 jaar zal duren voor die klaar is.

Hebben geen visum gehaald voor 2 maanden dus krijgen 30 dagen als we gaan inklaren. Kunnen dat laten verlengen mochten we langer willen blijven. We zien wel even.